מיצגי מים אפורים בגן הסולארי

בגן הסולארי מוצגות שתי מערכות לטיהור מים אפורים הפועלות בשיטות שונות:

.

אגן ירוק
מערכת ביולוגית לטיהור מים אפורים באמצעות שורשים, מושבות חיידקים ומיקרו-אורגניזמים של חברת ירקרק. המים ממערכת זו משמשים למילוי בריכות הדגים בגן.

.

מערכת מסננים

מערכת המחטאת ומסננת מים אפורים באמצעות מסננים של חברת הידרו-סיסטמס. המים ממערכת זו משמשים להשקיית רוב צמחיית הגן הסולארי.

בסיור בגן ניתן לבחון מקרוב את המערכות ולראות כיצד הן מורכבות. הדרכה בגן כוללת הסבר על שיטות הטיהור/סינון והדגמה חיה שנעשית בעזרת המבקרים.

המים המסוננים/מטוהרים המופקים ממערכות ההדגמה בגן נשאבים להשקיית עצי וצמחי הגן ומשמשים למילוי בריכות הדגים.

מים אפורים

מים אפורים הם מי שופכין שנוצרו מתהליכים כמו רחצה (מקלחות וכיורים), שטיפת כלים, בישול וכביסה. מקור השם הוא במראה המים שאינו צלול כמו מי שתיה אך גם אינו מזוהם ברמה גבוה כמו מים מי האסלה המכילים בתוכם הפרשות (צואה) או מים המזוהמים בכימיקלים. מים המכילים בתוכם אחוז גבוה של רעלים והפרשות נקראים מים שחורים ותהליך הטיהור שלהם מורכב יותר ושונה מתהליך הטיהור של מים אפורים.

כיום ניתן למצוא בשוק הישראלי חברות אשר מקימות מערכות לטיהור ו/או סינון מים אפורים על מנת לאפשר שימוש חוזר במים להשקיית הגינה או להפניית המים המסוננים/מטוהרים למיכלי ההדחה בשירותים. ישנן שיטות רבות לסינון וטיהור מים, טיפול לא נכון במים אפורים יכול לגרום לבעיות בריאות, בעיות צנרת והמלחת או זיהום קרקעות ולכן יש לשים לב לרמת הטיהור או הסינון של המים במערכות המוצעות. ההבדלים שבין המערכות נובע משיטת הסינון/טיהור, איכות הרכיבים וגודל המערכת.

בשימוש במערכות מים אפורים יש להקפיד על שימוש בסבונים ומוצרי ניקוי אקולוגיים. מוצרים אלה אינם כוללים כימיקלים מסוכנים ומורכבים מחומרים המתפרקים במהירות. במכונת הכביסה מומלץ להשתמש בכדור כביסה החוסך את הצורך בשימוש בנוזלי כביסה ובסבונים.

מדוע חשוב לטהר מים אפורים

היווצרותם וקיומם של היצורים החיים על פני היבשות, צמחים ובעלי חיים, תלויים בקיומם ובזמינותם של מים מתוקים (שפירים).  כ- 80% משטח כדה"א מכוסים מים, כאשר 97% מהמים מצויים באוקיינוסים. המים המתוקים מהווים פחות מ- 3% (!) מכלל המים שבכדור הארץ. מתוך כמות קטנה זו רוב המים לכודים בתוך קרחונים, ואינם זמינים לשימוש. היתר נמצאים בתוך גופי מים שונים: מתחת לפני השטח – כמי תהום (כ-1.6%) ומעל פני השטח – באגמים ובנהרות .(כ- 0.6%).

פעילויות האדם גרמו להפחתת מקורות המים השפירים הזמינים בעולם. הגידול המהיר באוכלוסיית האנשים יצר לחץ כבד על מקורות המים השונים באזורים רבים בעולם. באמצעות הטכנולוגיה המתפתחת הצלחנו, בני האדם, להגדיל את יכולתנו להפיק מים מתוקים, אך למרות זאת שיעור הגידול בהפקת מים לא רק שאינו מדביק את צרכינו אלא אף גורם להידלדלותם של מקורותינו ומסב להם, לעתים, נזקים בלתי הפיכים.

חומרי פסולת הנפלטים מתהליכי ייצור אינטנסיביים בתעשייה, בחקלאות ובשימושים ביתיים מוצאים את דרכם אל מקורות המים העיליים והתת-קרקעיים ומזהמים אותם. חלק מהמים הופכים לבלתי ראויים לשימוש, ובדרך זו "תורמת" בעיית איכות המים אף היא למחסור במים, מחסור שאנחנו כבר חשים באזורנו והמצב רק ילך ויחמיר בעתיד. שימור משאב המים הוא האתגר הסביבתי הגדול ביותר הניצב כיום בפני מדינת ישראל.

בגן הסולרי מוצגות מערכות למחזור המים בהם אנו משתמשים בשימוש הביתי, במטבח ובמקלחת (מים אפורים). מים אלו לאחר טיפול יוכלו לשמש להשקיית הגינה הביתית לדוגמא.

צריכת המים בישראל

צריכת המים הביתית בישראל  נעה בין 100 ל-230 ליטר לנפש ליום, ובממוצע כ- 165 ליטר לנפש. כ – 47% ממנה ניתן למחזר בצורת מים אפורים לשימוש חוזר, בעיקר בהשקיית גינות.

התפלגות ממוצע צריכת מים למשפחה בישראל (נכון לשנת 2009) היא:

35% – הדחת מים באסלות
5% – גינון
32% – מי אמבטיה ומקלחת (מים אפורים)
14% – מי כביסה (מים אפורים)
6% – מי הדחת כלים
5% – מי שתייה ובישול
3% – מי כיורי אמבטיה (מים אפורים)

הרשמה לפרטים נוספים

[contact-form-7 404 "לא נמצא"]